Suonentieto – Keitä me olemme

Juha Hartikainen – Tuotekehityspäällikkö

Juha Hartikainen

Juha hartikainen

Tuotekehityspäällikkö

Mustaa huumoria, itsensä kehittämistä ja vanhan kyseenalaistamista – Tuotekehityspäällikkömme Juha

Suonentiedon toiminnan kulmakivistä haasteellisin ja mielenkiintoisin on ehdottomasti Tuotekehitys. Minkälaista on elää jatkuvan muutoksen keskellä ja yrittää ennustaa tulevaisuuden suuntaviivoja? Siitä meille kertoo Juha Hartikainen, jonka saaminen haastatteluun keväällä 2020 olikin sattumusten summa, sillä kevät on kiireistä aikaa uutuuksien parissa.

Kuka?

  • Olen Juha Hartikainen, tuotekehityspäällikkö ja ollut Suonentiedolla 8 vuotta. Kokemusta erilaisista It-alan positioista kuitenkin jo vuodesta -97 alkaen.

Juha kuuluu yrityksessämme ”tuoreeseen kalustoon” ja onkin saanut vaikuttaa paljon ohjelmiemme nykyisiin suuntaviivoihin. Työpäivät vaihtelevat paljon, henkilöstöjohtamisen tehtävistä tuotekehitykseen.

  • Melkein 8 tuntia päivässä sitä vierähtää puhelimessa ja luureissa. Päivä alkaa yleensä projektien tilannekatsauksilla ja hoidetaan sovitut palaverit, jotka ovat asiakaspalavereja, tuotepalavereja ja sidosryhmäpalavereja.

Päivät ovat täynnä ”ärsykkeitä” ja hyvin kiireisiä. Keskustellessa kiireestä, Juha kuitenkin kääntää asian vahvuudeksi:

  • Olen sanonut joskus, että minua ei ole kertaakaan harmittanut nousta töihin. Työssäni saan tehdä hyvää asiakkaalle ja työtehtävät ovat haasteellisia ja monipuolisia. Alkuajoista asti on lähdetty miettimään asioita uudelta pohjalta ja pystytty tekemään muutoksia, tämä työ on jatkuvaa vanhan kyseenalaistamista.
Juha Hartikainen

Yrityksenä olemme jo 32-vuotias ja työhaastatteluja tekevä Juha saa kertoa yrityksen faktat useasti hakijoille, mutta miten kuvailisit yritystämme sellaiselle, joka ei tiedä meistä mitään?

  • Kertoisin hyvin monipuolisista tuotteista ja kehittymisteknologiasta minkä kanssa ollaan oltu tekemisissä. Ne ovat minun mielestä hienoja asioista ja ollaan saatu aika vapaasti tehdä myös uutta. Sekin on hieno asia, joka ei ole itsestään selvyys, että me olemme saaneet tehdä itse valinnat. Eli on tavoite ja valinnat voidaan tehdä sen mukaan. Tämä siis koskee teknologioita ja prosesseja.

Kun mennään astetta syvemmälle yritykseemme ja puhutaan yrityksen arvoista, Juha jää miettimään hetkeksi vastausta.

  • Lyhykäisyydessään asiakkaat ja työntekijät. Voiko sanoa, että ihminen ja inhimillisyys? Arvot näkyvät hyvin vahvasti meidän toiminnassamme. Asiakasta ei jätetä yksin ongelman kanssa, vaikka se ei olisi meille taloudellisesti kannattavaa. Koska asiakas on ollut vahvasti keskiössä kaikessa, meidän jatkuvuus on pysynyt hyvänä. Mitä taas tulee työntekijöiden suuntaan, niin meillä on paljon joustoa, esim. opiskelut, palkattomat vapaat ja etätyön mahdollisuus. Asiakkaat ja työntekijät ovat tärkeä osa myös tuotekehityksen tiimin toimintaa, kun palautteiden ja käyttökokemusten perusteella mietitään mitä ryhdytään kehittämään.

Näissä tehtävissä jossain sattuu ja tapahtuu, mutta mikä tai mitkä asiat olisi voinut näin jälkikäteen ajatellen jättää kokematta?

  • Tiedottaminen on jäänyt vähälle ja sen takia moni sellainen ominaisuus, jota AgriSmarttiin on tehty, on jäänyt liian vähälle huomiolle. Onko AgriSmartissa siis liikaa ominaisuuksia, vai eikö me olla onnistuttu tuomaan niiden hyötyjä esille? Yhdessä vaiheessa ohjelmaa kehitettiin niin paljon, että ei mikään ihme, jos se on jäänyt liian vähälle huomiolle. Me tehdään paljon uutta ja me oletetaan asiakkaiden löytävän ominaisuudet ilman kertomista. Siinä olisi kyllä roimasti parannettavaa! Toisaalta omista virheistä me tiedotetaan joidenkin silmissä liiankin avoimesti. Haluamme olla avoimia ja en tiedä yhtään toista yritystä, joka tiedottaa näistä asioista yhtä paljon.
Juha Hartikainen

Uuden kehittäminen vaatii jatkuvaa uuden opiskelua, sillä uutta tulee koko ajan. Minkälainen on näiden haasteiden parissa päivittäin viettävä tuotekehitystiimimme?

  • Koodariporukka eroaa muista ainakin siitä, että huumori kyntää aika syvissä vesissä ja on todella mustaa. Jatkuva oppiminen yhdistää koodariporukkaa, kun työn alla ja ympärillä olevat tekniikat muuttuvat jatkuvasti, oppimisen tarve on tolkuton. Meidän on pystyttävä reagoimaan teknologisiin haasteisiin ja uusiin juttuihin nopeasti. Jos pohditaan valmiin tuotteen kannalta mitä myydään, niin siihen pisteeseen päästäkseen on pitänyt tapahtua ihan hirveästi asioita, että pystytään vaikkapa myymään SaaS-palvelua.
  • Työhyvinvoinnin merkitys on siksikin valtava, koska sillä mahdollistetaan jatkuvuus. Jatkuvuus on yksi tärkeimmistä asioista, sillä ihmiset pysyvät työkykyisinä ja on ilo tehdä asioita. Asiat ovat henkisesti ja fyysisesti kondiksessa. Toivoisin, että avoin keskustelukulttuuri olisi joka suuntaan, että ihmiset uskaltavat sanoa asioita. Kun pystyy keskustelemaan kaikesta, pystytään juttelemaan asiat auki. Ajatuksia ei myöskään teilata, vaan kaikki saa esittää oman mielipiteensä.

Jos matkustetaan viiden vuoden päähän katsomaan, missä Suonentieto on, niin ollaan otettu teknologisesti suuria harppauksia, jonka ansiosta markkina-asema vahvistuu nykyisillä ja uusilla sektoreilla.

J. Hartikainen

Aktiivisena liikkujana Juha järjestää usein tempauksia, painonpudotuskisoja ja pyöräilykisoja, joilla kannustetaan porukkaa tekemään yhdessä. Avoimuus ja leikkimielisyys näkyy työkulttuurissamme siis monin tavoin, mutta niin näkyy myös Juhan vapaa-ajalla:

  • Itsehän olen joko kotona tai pyöräilemässä. Pyöräilymatkailu on kesällä mukavaa ja kolutaan suomea ristiin rastiin muutaman päivän matkoilla.

Suonentiedolla rekrytoidaan jatkuvasti uusia työntekijöitä, joten minkälaiseen porukkaan uusi työntekijä pääsee?

  • Huumoritajuttomaan ja kuivaan. No ei, erittäin heterogeeniseen. Ikärakenne on vähän vanhempi, mutta ihmisten taustat ovat todella erilaisia ja on erilaisia kosketuksia maatalouteen tai ei ollenkaan. Kun ruvetaan vähän rapsuttamaan pintaa syvemmältä niin ajatusmaailmoitakin on hyvin erilaisia. Rento, se varmaan kuvastaa parhaiten meitä.

  • Jos matkustetaan viiden vuoden päähän katsomaan, missä Suonentieto on, niin ollaan otettu teknologisesti suuria harppauksia, jonka ansiosta markkina-asema vahvistuu nykyisillä ja uusilla sektoreilla. Yritys jatkaa kasvuaan myös työntekijämäärältään ja minulla on toivottavasti paljon uusia työkavereita!

Koska työ tuotekehityksessä on täynnä haasteita, ajattelimme haastaa Juhan myös leikkimielisesti yllätyskysymyksellä, joten kerrohan, oletko miten paljon viime aikoina siementänyt vakoon?

  • Tämä on sellaista sisäpiiri kettuilua, Juha naurahtaa. Mutta silloin kun tulin taloon, niin en ihan hirveästi tiennyt maataloudesta. Mutta pidin avauspuheenvuoron ja kerroin itsestäni ja ajatuksistani. Samalla tuli puhuttua myös peltojen siementämisestä, kun oikea termi olisi ollut kylväminen. Maatalouden termit eivät olleet vielä kaikki ihan tuttuja.

Koska työyhteisömme harrastaa paljon yllätyksiä, saat edellisen kysymyksen heittäneeltä vielä toisen spesiaalin kysymyksen: Oletko viime aikoina saanut kylmää kyytiä?

  • En ole saanut viime aikoina, en ole ollut Suskin kyydissä, Juha naurahtaa.