Suonentieto – Keitä me olemme

Susanna Hämäläinen – Myyntipäällikkö

Susanna Hämäläinen

Susanna Hämäläinen 'Suski'

Myyntipäällikkö

Länkkärivaatteita, mieletöntä osaamista ja paljon rakkautta - Myyntipäällikkömme Susanna

Tänään pääsette tutustumaan, kuka on Susanna Hämäläinen. ”Suski” on juuri se henkilö, jonka kanssa olet varmasti jutellut tai vaihdellut sähköposteja. Hän pitää huolen siitä, että asiakkaiden tilaamat ohjelmistoratkaisut ovat juuri sellaisia kuin asiakas toivoo ja asiakas todellakin saa sitä mitä tarvitsee ja tilaa.

Susanna kerro mitä teet.

  • Päätyönäni on konsultoiva myyntityö, jos asian voi näin ilmaista. Kartoitan asiakkaiden tarpeet, pohditaan yhdessä asiakkaan kanssa mitä hän ohjelmalta haluaa, teen tarjoukset, käsittelen tilaukset, opastan ohjelmien käyttöön ja tehdään myös suunnitelmia, miten asiakas voi jatkossa kehittää omaa taloushallintoaan. Susanna kertoo päätehtävikseen.

Työ on muuttunut vuosien varrella paljon ja Susanna aloitti työt Myyntisihteerinä. Ensimmäisenä kuukautena Suonentiedolla vuonna 1996 hän teki ohjelmistolevykkeitä asiakkaille, eli alkudata kopioitiin korpulta toiselle, siihen tulostettiin tarrat, laitettiin kirjekuoriin ja lähetettiin asiakkaille. Lisäksi hän hoiti levykkeiden laskutuksen. Tuolloin Agrineuvoksessa oli kaikkiaan 5 korppua, johon lisättiin vielä asiakkaan lisenssi. Tarroituskone herättää nykyään hilpeyttä, mutta silloin tilanne oli toinen:

  • Muistan eräänkin päivän, kun tarrakone ei ollut niin yhteystyökykyinen ja se purettiin konttorilla osiin tuon meidän Jarin kanssa, että saatiin se toimimaan, Susanna muistelee.
  • Vuonna 2000 kierrettiin Seinäjoen farmari messuilla ja entinen työntekijämme Kari ehdotti, että haluaisitko ryhtyä tekemään myyntipäällikön hommaa, kun kerran olet noin sanavalmis. Siitä lähtien olen tehnyt näitä töitä, kertoo Susanna.

Asiakkaan kuunteleminen on todella tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on kohdella kaikkia asiakkaita reilusti samalla tavalla ja se on se oma periaate työssäni. 

S. HÄMÄLÄINEN

Susannan pitkänlinjan osaaminen 23 vuoden ajalta on arvokasta aineetonta pääomaa Suonentiedolle. Tämä näkyy suoraan asiakkaille ammattitaitoisena asiakaspalveluna ja vahvana tuoteosaamisena. Dos-pohjaisesta taloushallinnon ohjelmasta siirtyminen SaaS-palveluihin ja näiden ohjelmien kehittymisen näkeminen on luonut vahvan pohjan yrityksen myyntipäällikölle. 

  • Eräs kollega joskus sanoi, että ”mitä tietoa Suski ei tiedä, sitä ei tarvita” ja koen, että pystyn auttamaan myös paljon työkavereitani, Susanna kertoo. 

Suonentiedon arvot ja periaatteet kulkevat hyvin pitkälti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ohjelmistojen kehitys ja suunnittelu lähtee aina loppukäyttäjästä: Asiakas käyttää ohjelmaa, joten asiakkaan on saatava ohjelmista hyötyä ja niitä on oltava helppo käyttää. Susanna painottaa etuinamme pitkän linjan osaamista ja asiakkaiden kuuntelua herkällä korvalla. Asiantuntevuus niin myynnissä kuin tuessa auttaa aina, jos asiakkaalla on jokin hätä ja tarvitsee apua.  

  • Ohjelmistotalona olemme olleet jatkuvasti kehityksen aallonharjalla ja pyrimme koko ajan selvittämään, mitkä ovat asiakkaiden tarpeet myös tulevaisuudessa. Jos ajatellaan ohjelmaominaisuuksia, niin meidän Maatalousneuvos on ainoa ohjelmisto, jossa pystyy kertakirjausmenetelmällä suoriteperusteisesti tekemään kirjanpidon niin, että sen saa tilinpäätöksestä oikaistua maksuperusteiselle verolomakkeelle. Yhdellä kirjauksella siis pystyt tekemään 6B ja 7M lomakkeet. Lisäksi meillä on todella monella eri osaamisella varustettua työntekijää, pääasiassa Kuopiossa, mutta myös etätyössä, Susanna kertoo. 

Koska tekevälle sattuu ja jos ei tee mitään, ei voi sattua mitään. Ohjelmistotalolla varmaan sattuu ja tapahtuu, mutta mikä niistä on jäänyt parhaiten mieleesi? 

  • Sanotaanko näin, että meidän tuotekehityksemme oli hieman edellä, kun julkaistiin AgriWap. Se oli sellainen sovellus, että pystyi viljelysuunnittelutapahtumia toteuttamaan ja se toimi silloisen GSM puhelimen kautta, jossa oli tekstiviestiominaisuus. Oltiin vain 10 vuotta etuajassa, kun se wappi julkaistiin, naurahtaa Susanna. 
  • Nythän meillä on AgriSmart, joka on suuressa suosiossa asiakkaiden keskuudessa. 
Henkilöstö

 Asiakkaiden kanssa suoraan toimimisen määrä on kasvanut jatkuvasti. Vuodesta 2017 alkaen myynnissämme on riittänyt vauhtia ja Suonentieto on rekrytoinut kaksi uutta ihmistä myynnin pariin vuoden sisällä. Asiakastapaamiset ovat siirtyneet enenemissä määrin Skypeen ja Teamsiin, eikä näin ollen maakuntarajat pidättele enää koulutuksillekaan.  

  • Kokonaan uuden ohjelmiston tai sähköisten toimintojen käyttöönotot vaativat asiakkailtakin hieman enemmän työtä ja pyrimme helpottamaan ja auttamaan heitä mahdollisimman paljon, jotta asiakkaat saavat kaiken mahdollisen hyödyn ohjelmistoistamme. Käyttöönotoissa tulee paljon kysymyksiä, miten eri yksityiskohdat näkyvät ohjelmassamme ja miksi tämä asia tehdään näin. Kaikkiin näihin kysymyksiin voidaan vastata samalla, kun esitellään, miten asiakkaan toimintaympäristössä ohjelma toimii ja näin pystymme vaikuttamaan myös siihen, että ohjelmia käytetään oikein ja tehokkaasti. Ohjelman logiikan avaaminen on mielestäni tärkeää, Susanna sanoo. 

Koska Susanna on kasvoina, tekstinä ja äänenä Suonentiedon ns. kansikuvatyttö, niin päätin kysyä häneltä, miltä se jatkuvasti esillä oleminen tuntuu? 

  • Tähän kysymykseen en kyllä valmistautunut, mutta työssäni pyrin ennakoimaan aina viestintätilanteita. Osaan jo melkein arvata, mitä asiakas kysyy, joten pyrin selkeästi kertomaan jo asian, ennen kuin asiakas sitä kysyy. Tämä on itselle aika ominainen piirre, joka varmasti herättää myös luottamusta, Susanna miettii. 
  • Minulle on luontevaa olla asiakkaille esillä, eikä ole kerran tai kaksi, kun tuesta asiakas kysyy, että haluaa puhua sen pitkän blondin kanssa. Kokemus on tuonut varmuutta ja osaan myös olla tarpeeksi napakka. Asiakkaan kuunteleminen on todella tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on kohdella kaikkia asiakkaita reilusti samalla tavalla ja se on se oma periaate työssäni. 
  • Eräskin tilitoimistoasiakas soitti jokunen hetki sitten närkästyneenä, että ”miksi sinä et ole soittanut, minulla on ollut sinua ikävä?”, kertoo Susanna. 

Koska olet ensimmäisenä henkilöhaastattelussa, järjestimme pienen yllätyksen sinulle ja kysyin apua rakkailta kollegoiltasi. Joten kerrohan, oletko rakastanut asiakkaita viime aikoina kovasti? 

Susanna, alku järkytyksen jälkeen, purskahtaa nauruun, josta ei meinaa tulla loppua,
joten pienen hengittelyn jälkeen saan myyntipäälliköstämme irti pienen tarinan: 

  • En enää yhtä autenttisen tunteellisesti. Kaikella lämmöllä ja rakkaudella tätä tilitoimistoyrittäjää kohtaan, se oli kieltämättä aika… niin. No, ehkä yksi hauskimmista muistoista mitä jäänyt mieleen. Oli vuosi 1999 ja meillä oli vanhanaikaiset puhelimet, jotka näyttivät ruudulla pari ensimmäistä nimeä näytössä, kuka soittaa. Nopealla vilkaisulla katsoin, että eräs hyvä ystäväni ja asiakkaani soittaa ja vastasin ”Rakastan, rakastan” oikein tunteellisella tavalla. Sieltä ei kuitenkaan vastannut tämä ystäväni, vaan oli hetken aivan täysin hiljaista, jonka jälkeen tilitoimistoasiakkaamme vastasi hieman hämmentyneenä. Menin itse aivan hiljaiseksi ja lopulta sain kakisteltua ulos anteeksi pyynnöt, olin todella nolona. Tilitoimistoasiakas vain tokaisi, että ”vastaa vaan aina samalla tavalla, minä voin soitella useamminkin!”. Tämä kuvastaa hyvin sitä, miten mukavia asiakkaita meillä on, Susanna nauraa. 

Suonentiedolla rekrytoidaan jatkuvasti, mitä haluat loppuun sanoa: minkälaista meillä on olla töissä? 

  • Meillä on erittäin häröllä huumorilla varustettua porukkaa, mielettömän vilkkusilmäistä huumoria ja jokainen otetaan omana persoonana mukaan. Jos ei halua olla esillä tai ole yltiösosiaalinen, niin jokainen saa oman tilansa olla sellainen kuin on.